نقش مثبت اجرای بسته حمایت از بورس برای عبور از مشکلات فعلی بازار سرمایه-راهبرد معاصر
همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

نقش مثبت اجرای بسته حمایت از بورس برای عبور از مشکلات فعلی بازار سرمایه

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص پتانسیل بسته 10 بندی حمایت از بورس گفت: بازار نسبت به تعلل اجرای این بسته حساس شده‌است و بخش مهمی از ریزش‌های اخیر هم مرتبط با این موضوع است. انتظار داریم که تصویب آن در مجلس و شروع روند اجرای آن، یک شوک مثبت به بازار سرمایه وارد کند و بخشی از بازدهی منفی را جبران کند.
همایون دارابی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 January 25
کد خبر: ۱۱۹۳۶۴

نقش مثبت اجرای بسته حمایتی از بورس برای عبور از مشکلات فعلی بازار

 

به گزارش راهبرد معاصر، ماه گذشته یک بسته 10 بندی برای حمایت از بازار سرمایه با همراهی کامل رئیس جمهور و اکثریت مطلق آرا در دولت به تصویب رسید که بر اساس گزارش سازمان برنامه‌و‌بودجه، به زودی اجرای میشود. از این مصوبه ۱۰ بندی تنها یک بند که در خصوص سوخت گاز و خوراک صنایع بود، نیاز به تغییراتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تصویب مجلس دارد و بقیه موارد از اختیارات دولت است.  همایون دارابی معتقد است که یکی از علت‌‌های کاهش شاخص کل در هفته‌های گذشته مربوط به تعلل دولت در اجرای این وعده حمایتی است.

 

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه یکی از علت‌های ریزش اخیر بورس را عدم ارسال لایحه مرتبط با بسته حمایتی از بورس به مجلس دانست و گفت: بنا به اظهارات نمایندگان مجلس فرصت ارسال اصلاحیه لایحه بودجه رو به پایان است و تبصره‌ها برای نهایی شدن در کمیسیون تلفیق در دست بررسی است. این درحالی است که دولت هنوز در این خصوص اقدام مشخصی را انجام نداده و همین امر به بی‌اعتمادی سهامداران و ریزش های اخیر و چالش های کنونی بورس منجر شده است.

 

کارشناس بورس در این باره تصریح کرد: این موضوع یکی از عمده ترین دلایلی است که به تازگی بازار سرمایه را دچار چالش کرده، به گونه ای که منجر به کاهش اعتماد سهامداران به بورس شده است. در حالی که همچنان سهامداران و فعالان بازار سرمایه منتظر تحقق وعده های داده شده حمایتی از سوی دولت هستند. زمانی که دولت به فعالان بازار سرمایه وعده حمایتی می دهد؛ اما اقدام عملی در راستای اصلاح بودجه سال آینده رخ نمیدهد؛ بازار دچار یاس، ناامیدی و سرخوردگی می شود.

 

همایون دارابی با اشاره به اینکه فعالان بازار سرمایه امیدوار به حمایت از سوی مجلس هستند گفت: هر چند خود نمایندگان مجلس، بخصوص کمیسیون اقتصادی به موضوعات حمایت از بورس اشراف دارند و امیدوار هستیم در صحن مجلس پیشنهادهای اصلاحی ارائه شود، اما انتظار داریم دولت نیز در راستای حمایت از بورس و بازار سرمایه، گام های رو به جلویی بردارد. منفی بودن بازار زمانی به پایان می رسد که مصوباتی در راستای حمایت از بورس داشته باشیم. چرا که این مصوبات اجازه نفس کشیدن و داشتن شرایط بهتری را به بازار سرمایه می دهد.

 

کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: اگر بندهای اصلاحی از سوی دولت به مجلس نرسد، امیدوار هستیم نماینده طرح های حمایتی از بورس را در دستور کار خود قرار دهند؛ هر چند حمایت‌های دولت آثار بهتری در روند رو به رشد بازار سرمایه خواهد داشت.

 

همایون دارابی درباره تعلل دولت از اجرای بسته حمایتی از بورس گفت: بخش عمده ای از آنچه موجب عدم حمایت های روشن و شفاف دولت از بورس شده را می توان به بوروکراسی دولتی و ساختار پیچیده تصمیم‌گیری نسبت داد. به نظر می رسد دولت در ساختار خود به ویژه درمیان کمیسیون اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه دچار اختلافاتی شده که باعث می شود نظر کمیسیون اقتصادی و سازمان برنامه‌وبودجه در موضوع حمایت از بورس به درستی شنیده نشود. به هر حال دولت درگیر مسائل مختلفی در حوزه اقتصاد است که باید امکانات موجود را برا حل آن‌ها مدیریت کند؛ اما فعالان بورسی به توجه بیشتر دولت به بورس امیدوار هستند و نباید مشکلات این حوزه به‌عنوان یک نقطه منفی در کارنامه دولت سیزدهم ثبت شود؛ چرا که به اعتماد عمومی جامعه آسیب می زند.

 

وی در پایان  گفت: هنگامی که شاخص هم وزن منفی است، نشان دهنده این است که  اکثریت نمادها منفی بوده و برخی از نمادهای منفی بیشتری خورده‌اند. فقط در گروه های پالایشی نمادها منفی نشدند. گزارش های 9 ماهه نیز که اغلب مثبت بود باعث رشد شاخص شد در غیر این صورت متاسفانه اکثر نمادها با افت مواجه شدند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده